-
نقد برنامه زندگی پس از زندگی - عباس موزون
چهارشنبه 10 اردیبهشت 1404 17:42
مواجهه با زندگی برنامه زندگی پس از زندگی را پس از انتشار چند فصل میتوان از برنامههای مهم تاریخ صداوسیمای ایران دانست؛ چرا که با تجربهای مواجهه داشته است به جای مصاحبه و مغالطه که روش جاری بیشتر برنامههای صداوسیما است. این مواجهه با تجربههای ویژهای رخ داده که گزاری هستند از عالم زندگی به عالم فرازندگی. تجربۀ مردم...
-
نقد فیلمهای جشنواره فجر 41- 1401
پنجشنبه 27 بهمن 1401 20:22
سرهنگ ثریا چرا سرهنگ؟ سرهنگی در کار نیست. خانمی خواهان رهایی فرزندش است؛ این سرهنگش کجاست؟ در فیلم هم جز یک بار او را به این ترکیب اسمی خطاب نمیکنند. شخصیتش نیز پرداخت نمیشود تا اول ثریایی را دریابیم تا سرهنگیاش را. و اخلال اصلی اثر در همین فقدان شخصیتپردازی است. تودهای پراکنده را گرد آورده که فردی از آنها ساخته...
-
موقعیت مهدی-هادی حجازی فر-1400
سهشنبه 6 اردیبهشت 1401 11:14
پدیداری دفاع مقدس موقعیت مهدی یک دفاع مقدس سینمایی است که هم دفاع و هم تقدس را سینمایی برپا میسازد؛ قهرمانی از این دفاع مقدس را میپروراند و به یاد مینشاند؛ اما قهرمان زده نیست بلکه با پرداخت «موقعیت قهرمان» قهرمان میسازد؛ که نام فیلم نیز بهتناسب مؤید این رویکرد است؛ و از پس این موقعیت خاص به پرداختی از دفاع مقدس...
-
Nomadland- کلوئی ژائو- 2020
یکشنبه 21 فروردین 1401 13:25
ملال به صَرف یک تیزر کش آمده تیزر مجموعهای از کلیپ است که کنار هم چسبانده شدهاند تا معرف فضای فیلم اصلی باشند بدون اینکه منطق روایی در این چسباندن لحاظ شود تا به تدوین ارتقا یابد؛ و بدون اینکه درنگی در لحظات باشد تا به تجربه ارتقا یابند. حتی شخصیتها و روابطشان هم در تیزر معین نیست؛ اما تریلر خلاصهای از فیلم است که...
-
پدر-فلوریان زلر-2020
یکشنبه 12 دی 1400 07:42
اشاره: این مطلب در کانال « رفقای نقد » منتشر شده است. توهمِ توهم پرداختن به فراموشی نیاز به پرداختن به عوامل فراموشی، فراموش کننده و نسبت این دو دارد تا در برآیندشان فضای فراموشی برپا شود. پس از درک این پرداخت مبنایی، مسئلهی مدیوم پرداخت مطرح میشود که در صورت سینما بودن آن، پرداختْ اساساً با دوربین و نحوهی حضورش...
-
بانو-محمد حبیبی منصور-1398
سهشنبه 10 فروردین 1400 23:40
بانویی از اراده بانو مستند پرترهی مهم و دلنشینی است؛ که هم اهمیت و هم دلنشینیاش را بیش از اجرا مدیون خود سوژه است. سوژهای منحصربهفرد که نهفقط یک شخصیت واقعی که قهرمانی واقعی است. یک زن ایرانی مسلمان که در عین همسر بودن و مادر بودن، به معنای دقیق کلمه فعال است؛ و در این فعالیت، محدوده و مانع بیرونی نمیشناسد. به...
-
جوکر-تاد فیلیپس-2019
جمعه 11 مهر 1399 10:31
اشاره: این مطلب در شماره 8 و 9 مجله «فرم و نقد» منتشر شده است. از رنج برخاسته «داغ جانسوز من از خندهی خونین پیداست ایبسا خنده که از گریه غمانگیزتر است» (رهی معیری) پس از شلوغکاری کمپانی ماروِل در تجمیع اَبَرقهرمانهای پلاستیکی و بعضاً ماشینی خستهکنندهاش در فیلم Avengers-End Game که به همهچیز میمانست...
-
راپسودیِ بوهمی-برایان سینگر-۲۰۱۸
شنبه 25 آبان 1398 16:29
اشاره: این مطلب در شماره هفت مجله «فرم و نقد» منتشر شده است. حجم پوشالی اینسرتی از یک دست، دوربین بالا میرود تا به کلوزآپی از چهرهی صاحب دست میرسد؛ چشمانش را بازکرده و نفس عمیقی میکشد. برمیخیزد و مینشیند، دوربین او را از پشت سر، برهنه، درحالیکه سرفه میکند، میگیرد. عنوان فیلم بر پشت او نقش میبندد؛ BOHEMIAN...
-
شبی که ماه کامل شد-نرگس آبیار -1397
شنبه 26 مرداد 1398 18:37
در جستجوی کارگردان چگونه فیلمی برنده سیمرغ بهترین کارگردانی میشود، درحالیکه بین برگزاری عروسی و صحنهی قتل و ... در دوربین و دکوپاژ تفاوتی نیست و غالب فیلم، دوربینْ روی دست و در نمای مدیوم و کلوز، بیمنطق دراماتیک برگزار میشود؟ آیا کارگردان به همهچیز تعلق خاطر داشته و یا همهی پدیدارها را اینگونه از نزدیک...
-
سرو زیر آب-محمدعلی باشه آهنگر-1396
شنبه 17 فروردین 1398 19:54
پیکر بی جان سرو زیر آب از عنوان و بعد با صحنه ی آغازین اش_دوربینی جستجوگر در زیر آب_نوید این را می دهد که با فیلمی طرف هستیم که قرار است از طریق آن در زیر آب های هور،همراه با گروه تفحص در جستجوی پیکر شهدا برآییم و بدین سان تجربه ای نو را از آن خویش کنیم.اما متاسفانه پس از چندی،این شوق به دیدن در سکوت زیر آب را از ما...
-
تنگه ابوقریب-بهرام توکلی-1396
پنجشنبه 17 آبان 1397 06:15
تنازع بقاء یا دفاع مقدس؟ «سنگ بزرگ برداشتنِ» کارگردانهایی که سالها فیلمهای کوچک اجتماعی، در حد فهم و درکشان میساختند، در سالهای اخیر برایمان دیگر عادی شده است و بهمحض مطلع شدن از این اقدام، فوراً به قسمت دوم ضربالمثل میاندیشیم که «نشانة نزدن است». کارگردانانی نظیر مجید مجیدی با محمد رسول الله ، ابوالقاسم...
-
مجموعه پایتخت-سیروس مقدم-1397
سهشنبه 28 فروردین 1397 19:41
اغتشاش در لحن از آنجا که معمولا در سینما و تلویزیون ایران برای فصل های بعدی یک پروژه،چندان مایه قوی برای فیلمنامه وجود ندارد،پایتخت هم از این قاعده مستثنی نیست و فصل به فصل شاهد سیر نزولی آن بوده ایم.مجموعه ای که در فصل نخست اش به تبعیت از رضا عطاران و سریال های مردمی اش،توانست با عواملی نظیر پرداختن به یک خانواده...
-
انفجار ارتباطات ، انحطاط اطلاعات
دوشنبه 20 فروردین 1397 21:52
این مطلب توسط خبرگزاری دانشجو منتشر شده است. "انفجار ارتباطات ، انحطاط اطلاعات" برای مطالعه این مطلب به اینجا مراجعه بفرمائید.
-
La La Land-Damien Chazelle-2016
یکشنبه 26 آذر 1396 20:35
این مطلب در تاریخ 96/6/1 به جهت شرکت در مسابقه ای نگاشته شده است که از آن تاریخ تا کنون نزد مسئول آن مسابقه بلوکه شده بود.از آنجا که با گذشت 4 ماه از تاریخ مذکور،سرانجام مسابقه مشخص نشده،بنابراین تصمیم به انتشار مطلب گرفته شد که بیش از این تاریخ آن نگذرد. انحطاط شازل را در فیلم پیشینش-Whiplash-ستودم که توانسته بود...
-
نگار-رامبد جوان-۱۳۹۴
سهشنبه 28 شهریور 1396 11:27
چون غرض آمد،هنر پوشیده شد... نگار؛ گریز از جهان واقعی رامبد جوان است؛جهان شوخ طبعی و خنده و کمدی.و گریز از واقعیت جهان نیز هست.گریزی خودآگاه ناشی از جوزدگی وخستگی از چند سال خنده و خندوانه. هر آنچه از حد خود بگذرد،به ضد خود تبدیل می شود؛حتی خنده و شادی.وقتی خنده در درون یکفرد از حد تعادل طبیعی خود بگذرد،روان آدمی،پس...
-
بادیگارد-ابراهیم حاتمی کیا-1394
شنبه 15 آبان 1395 16:26
بادیگارد یا محافظ؟مسئله کدام است؟ بادیگارد،جدیدترین فریادها و شعارهای ابراهیم حاتمی کیا است.فیلمسازی که اخیرا نظرش درباره فیلمسازی این است که "از فیلمسازی لذت نمی برد".سوالی که مطرح می شود این است که پس،از فیلمسازی چه می برد؟خود چنین پاسخ می دهد که تا آخرین لحظه ی ساخت و حتی اکران و حتی پخش از تلویزیون؛عذاب...
-
مستأجر-آلفرد هیچکاک-1927
جمعه 5 شهریور 1395 14:30
در حسرت تعلیق فیلم با یک کلوزآپ از دختری موطلایی،در حال جیغ کشیدن شروع میشود.شبیه این نما،بعدها در "جنون" [1] نیز تکرار می شود.شروع دو فیلم نیز از یک لحاظ شباهت دارند؛این که در هر دو جسدی با یک نشانه از قاتل در ساحل پیدا می شود؛نشانه ای که در مستاجر،کلمه THE AVENGER (انتقام جو) و در جنون،کراوات می باشد.در...
-
ایستاده در غبار-محمدحسین مهدویان-1394
سهشنبه 22 تیر 1395 21:25
این مطلب توسط نقد فارسی منتشر شده است. ایستاده در لانگ شات ایستاده در غبار فیلم محترمی است؛چرا که کارگردان آن جرأت کرده و در این غبار سیاه آثار امروز سینمای ما،به احترام قهرمانان واقعی این سرزمین ایستاده است. و اما بعد؛ از آنجا که فیلم،رویکردی زندگی نامه ای دارد و در چنین رویکردی،زندگی فرد از کودکی تا سرانجام او روایت...
-
مستند پشت صحنه-تورج کلانتری-1394
چهارشنبه 5 خرداد 1395 10:42
جبران مافات سالهاست پرداختن به معضل جنسی جوانان در کشور ما فوت و دفن شده است؛توسط خاکهایی که خودمان و دولت،تحت عنوان حیا،سانسور،اهمیت مسائل سیاسی و... روی آن ریخته ایم.سالهاست تلویزیون و سینمای ما فیلم های خانوادگی می سازد و مثلا معضلات خانواده ایرانی را نشان می دهد ولی هیچگاه اشاره ای به این معضل مهم -که پس از انقلاب...
-
دورهمی-مهران مدیری-1395
جمعه 24 اردیبهشت 1395 09:57
این مطلب توسط سلام سینما منتشر شده است. فریب ای اهل ایمان!یکدیگر را مسخره نکنید و مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت یکدیگر را صدا نکنید. سوره حجرات-آیه 11(نقل به مضمون آیه) خداوند در آیه بالا مومنان را از چند رفتار ناپسند غیراخلاقی نهی فرموده است و این در حالی است که دقیقا همه ی موارد نهی شده،در سریال های...
-
Stand Up Comedy (تک گویی طنز)
یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 19:12
این مطلب توسط سلام سینما منتشر شده است. استندآپ کمدی-تک گویی طنز تک گویی طنز،گونه ای از کمدی است که متکی بر کلام و بدن تک نفره کمدین بر روی صحنه می باشد.پیشینه این نوع کمدی دیرینه بوده و به قرن 18 و 19 میلادی در بریتانیا برمیگردد.در ایران،خندوانه اولین برنامه ای بود که به طور جدی،تک گویی طنز را به تلویزیون و حتی به...
-
در مدت معلوم -1394
یکشنبه 23 اسفند 1394 14:09
این مطلب توسط نقد فارسی منتشر شده است. بود چون تشنهای که باشد مست آب بیند بر او نیابد دست ( نظامی ) در مدت معلوم اولین کار وحید امیر خانی در مقام کارگردان و دومین فیلمنامه ی مهدی علی میرزایی پس از گشت ارشاد است.قلم تیز میرزایی به مانند کار گذشته اش با جوهر جسارت می نگارد ولی تنها جسارت در انتخاب موضوع برای فیلمنامه ی...
-
The Martian-2015
پنجشنبه 8 بهمن 1394 21:25
این مطلب توسط روزنامه سینما منتشر شده است. به شیرینی غربت ریدلی اسکات پس از آخرین فیلم علمی - تخیلی اش - پرومتئوس - که فیلمی آکنده از توده ای آدم بی شخصیت و در نتیجه بدون اثر و حس بود و به علت موضوع متافیزیکی اش چراغ سبزی به سوی تأویل گرایان نشان می داد،حال روی به سوی اثری علمی - واقعی - و نه تخیلی - و به فردیت،شخصیت...
-
Predestination-2014
پنجشنبه 24 دی 1394 19:48
این مطلب توسط نقد فارسی منتشر شده است. خودخوری تقدیر فیلمی است که با داشتن پس زمینه یک داستان خوب،تلخ و متفاوت انسانی،در پیش زمینه اما به تشتت فلسفی و نیز فرمی می رسد.می توانست همان پیرنگ اصلی را به دور از آن تشتت و به صورتی انسانی پیش ببرد و کمی حرف انسانی بزند اما گرفتار و مستاصل جهش های زمانی و خودخوری فلسفی شدن...
-
Whiplash-Damien Chazelle-2014
چهارشنبه 20 خرداد 1394 12:26
Drama + Drum = Whiplash سینما عرصه نمایاندن تجربه ها،پویش ها و نظرگاه آدمی از جهان پیرامون اوست.اگر اندیشه ای که قصد سینمایی نمودن اش را داریم،پویش ذهنی ما نباشد-حیات ما بدان گره نخورده باشد-ناتوان از عینی نمودن آن خواهیم گشت.مگر اینکه آن اندیشه را اندیشیده باشیم و از آنِ ما گشته باشد و حدود و ثغور عینیت آن را نیز...
-
یادداشت های جشنواره فجر 33
شنبه 25 بهمن 1393 19:12
"من دیه گو مارادونا هستم" کمدیی است مفرح که خنده می آورد؛نه خنده سطحی که خنده ای که از دل ناشی شده و به سر می رسد. اثر استوار بر کمدی موقعیت است اما نه موقعیت فردی که جمعی.به سیاق آثار اخیر ایرانی،این اثر نیز رو به ازدحام شخصیت دارد اما برخلاف دیگر آثار-چه کمدی چه درام-که فاقد شخصیت پردازی اند،تا حدودی شخصیت...
-
شیار 143-نرگس آبیار-1392
شنبه 6 دی 1393 19:39
شیاری آکنده از نقصان شیار 143 از شیارهای متعددی تشکیل شده که به زعم نگارنده،در هر یک نقصی نهفته است.اثر،قصد روایت داستان مادری روستایی را دارد که در هجران فرزندش که به جبهه رفته است،سالها انتظار می کشد و... .نقص عمده اثر ابتدا در همین ایده و سپس فیلمنامه آن نهفته است.این خلاصه داستان تنها یک ایده ی بی کنش است.کنش-ایده...
-
منحوس-اسکات دریکسون-2012
دوشنبه 26 اسفند 1392 18:05
جدال واقعیت و تخیل منحوس،ساخته ی اسکات دریکسون،اثری خوش ضرب آهنگ و وفادار به ژانر وحشت است.فیلمی که در بستر ایده ای متفاوت و جذاب و به تبع آن،فیلم نام ه ای سازمان یافته با پرداختی درست شکل گرفته است.فیلم،از ابتدا با بهره گیری از کلیشه ی نخ نمای ژانر-نقل مکان یک خانواده به خانه ای جدید و تسخیرشده-کار خود را آغاز می...
-
بعدی تو هستی-آدام وینگارد-2011
پنجشنبه 10 بهمن 1392 15:35
متقلب بعدی تو هستی! در نگاهی تک بُعدی میتوان به علت جرم و خلاف بزرگ کارگردان در استفاده ی بی منطق دوربین روی دست،اساسا فیلم را نادیده و غیر قابل بحث در نظر گرفت.اما چیزی که باعث می شود کمی روی فیلم "بعدی تو هستی" بحث شود،نه خلاقیت،نه نوآوری،نه حرفی نو،نه ایده ای نو،بل خاصیت ارتجاعی و تقلبی بودن فیلم است که...
-
به رنگ ارغوان-ابراهیم حاتمی کیا-1383
دوشنبه 13 آذر 1391 17:22
به رنگ حاتمی کیا به رنگ ارغوان،که قبل از به نام پدر ساخته شده است،نسبت به کار قبلی فیلم ساز-ارتفاع پست-از نظر تکنیک و تم داستانی،رنگی متفاوت دارد و یک نوع استحاله ژانری برای حاتمی کیا محسوب می شود و از نظر من پیشرفت.در این اثر،سیاست و عشق چنان زیبا و ظریف در هم تنیده شده اند که شاعرانه ترین عاشقانه – جاسوسی تاریخ...