سینما نگاشت

سینما نگاشت

نگاشت های کمیل میرزائی
سینما نگاشت

سینما نگاشت

نگاشت های کمیل میرزائی

Stand Up Comedy (تک گویی طنز)

این مطلب توسط سلام سینما منتشر شده است.



استندآپ کمدی-تک گویی طنز

تک گویی طنز،گونه ای از کمدی است که متکی بر کلام و بدن تک نفره کمدین بر روی صحنه می باشد.پیشینه این نوع کمدی دیرینه بوده و به قرن 18 و 19 میلادی در بریتانیا برمیگردد.در ایران،خندوانه اولین برنامه ای بود که به طور جدی،تک گویی طنز را به تلویزیون و حتی به جامعه کشاند.به طوری که پس از این برنامه،برنامه های دیگر در قاب تلویزیون و حتی خارج از قاب به این نوع کمدی پرداختند که از آن بین،دورهمی جناب مدیری قابل اشاره است.تک گویی طنز از نظر اثرگذاری بر مخاطب حتما بسیار ضعیف تر از کمدی تصویری است ولی چنانچه به درستی اجرا شود،بی اثر نخواهد بود.از آنجا که در این نوع از کمدی،عناصر سینمایی و حتی تئاتری مانند تعدد بازیگر،تکرار برداشت،بهره گیری از دکور و... وجود ندارد فلذا آنچه مقدم از متن یا موضوع اهمیت دارد؛چگونگی اجرای کمدین می باشد.او باید از قدرت بیان کمدی ذاتی برخوردار باشد یعنی چنانچه خاطره ای معمولی و روزمره را هم شرح دهد،به گونه ای بگوید که مخاطب را بخنداند.پس"چگونگی" بیان در اینجا نیز-به مانند همه مدیوم ها و انواع دیگر هنری و خصوصا سینما- اهمیت اش مهم تر از "چه" گفتن کمدین است.از ملزومات این "چگونگی"اجرای کمدین؛حتما نخندیدن خود او به گفته های خویش است.بسیار برای نگارنده و خواننده پیش آمده که دوستی قصد می کند ماجرایی که برایش رخ داده را برای ما شرح دهد ولی از آنجا که مدام خنده اش می گیرد،سرانجام توان بیان آنرا پیدا نمی کند و چنین چیزی باعث آزار مخاطب شده و مانع جلب توجه او می گردد.پس چگونگی بیان بد،حتی اگر ماجرا بسیار مضحک باشد،میتواند اثر عکس بر مخاطب گذاشته و حتی کام او را تلخ نماید.میتوان چنین گفت که کمدی باید در ذات فردِ تک گو باشد.چگونگی اجرا و چه گفتن در این جا،درست مانند موضوع فیلم و چگونگی(فرم) اجرای آن است.

موضوع و سپس متن کمدی،باید اشاره به موضوع و ماجرایی عام و مشترک بین کمدین و مردم داشته باشد.این ماجرا میتواند واقعا برای کمدین رخ داده باشد و یا ناشی از ذهن خلاق و کمدی او باشد.پس لزومی بر صدق کلام او نیست و میتواند هر اندازه که به کمدی تر شدن ماجرا کمک می شود،در آن دخل و تصرف نماید.نکته ی دیگر در اجرای کمدین؛ثابت ایستادن او بر صحنه است-این مهم معمولا در شکل صحیح اجرای تک گویی طنز،بواسطه میکروفون پایه ثابت تحقق می یابد که البته در سالهای اخیر به واسطه      بی سیم شدن میکروفون ها،کمتر رعایت می شود-از آنجا که عنصر دیگری جز فرد کمدین برای جلب توجه مخاطب در صحنه موجود نیست؛فلذا تمام توجه مخاطب به فرد تک گو و کلام او جلب می شود،همانند آنچه که در سخنرانی در کنفرانس،مسجد و... شاهد آن هستیم و حال اگر کمدین حرکتی بی دلیل و به شکل قدم زدن انجام دهد،کاملا مخل توجه مخاطب خواهد بود(مگر اینکه با حرکاتی،قصد نمایشی تر وملموس تر کردن ماجرا را داشته باشد)

تصویربرداری از تک گویی طنز،چنانچه قرار باشد اجرا برای پخش از تلویزیون ضبط گردد،پس از موارد پیشین،حائز اهمیت می گردد.تصویربرداری و دکوپاژ نماها نیز هدفی واحد با تکنیک های پیشتر اشاره شده دارد؛یعنی توجه و حس مخاطب.لازمه ی توجه در تک گویی،مضاف بر ثابت بودن تک گو،ثابت بودن نگاه مخاطب را نیز می طلبد که در "دریافت" آنچه بیان می شود،حائز اهمیت است.در سینما و تلویزیون از آنجا که دوربین نماینده ی نگاه تماشاگر است،پس باید خواست تماشاگر را برآورده سازد و در تک گویی طنز،لازمه تصویر در ثابت بودن بر روی چهره تک گو؛حداکثر در نمای متوسط است و پرش به نماهای دور و خیلی دور از تک گو و یا قطع به حضار، کاملا مخل توجه تماشاگر مقابل تلویزیون است.عکس العمل یا خنده های حضار را میشود نشان داد اما این نماها باید در زمانی که تک گو سکوت می کند انجام گیرد و نه در حین حرف های او.


تک گویی طنز؛خندوانه-دورهمی

خندوانه در اجرای این نوع کمدی،کم و بیش استاندارد های این نوع کمدی را رعایت می نمود ولی گاهی افرادی را تحت عنوان کمدین به صحنه می آورد که حتی عنوان بازیگر هم برایشان عنوان سنگینی است.صرف اینکه فردی در چند سریال بی مایه به اصطلاح طنز-که طنز نیستند-حضور داشته باشد،از او کمدین نمی سازد.اجرای خانم ها نیز کاملا ضعیف واغلب لوس و منزجرکننده بود.اما در میان مردان یکی دو نفر مسلط به بیان و موضوع بودند که یکی شان به فینال نیز رسید.چیزی که در بین اجراها کم نبود؛کمبود متن و موضوع نزد فرد تک گو و تمسک او به تکه کلام های کاراکتر های گذشته اش در دیگر سریال ها بود که کاملا نشان ازضعف او در اجرا داشت و البته این ضعف در اجرای یکی از خانم ها به خودزنی روانی و تحقیر خود نیز کشید!در تصویربرداری و دکوپاژ،گاهی اشکالات وجود داشت و دارد؛مثلا تراولینگ بی جای دوربین،قطع از نمای متوسط کمدین به لانگ شات او،نمایش حضار و یا رامبد جوان در لحظه ای مهم که تماشاگر می خواهد کمدین را ببیند و...مضاف بر اینکه تک گویی طنز تعارف بردار نیست که به هر دوست و رفیق بازیگر و نابازیگر تعارفی بزنیم که یک اجرا برو!اگر قصد استعدادیابی این نوع کمدی را دارید،این کار را پشت صحنه انجام دهید.

بخش تک گویی برنامه "دورهمی" در غالب نکات گفته شده در ابتدای مطلب،محل ایراد است؛از حرکات قدم زنان مهران مدیری گرفته تا پرش های گاه و بی گاه دوربین به حضار و یا نماهای دور از صحنه.به این ها دست زدن های گاه و بی گاه حضار را هم اضافه نمائید؛تو گویی از پیش با آنها هماهنگ شده است!.در چگونگی اجرای تک گویی طنز،خندوانه همچنان بهتر است؛حداقل اغلب تک گو هایش رژه نمیروند و حضار نیز گاه و بی گاه دست نمی زنند.

 

نظرات 4 + ارسال نظر
سید جواد شنبه 23 مرداد 1395 ساعت 08:17 http://sky-criticism.blogsky.com

عرض ادب و سلام.

مطلب شسته رفته و خوبی است. ممنون. هم تحلیل‌های فرمی‌تان بجا و به اندازه است و هم نگارش متن‌تان نسبت به قبل پیشرفت مشخصی دارد. از همه مهم‌تر سیر اندیشه‌ای است که پشت متن وجود دارد. نه خودِ اندیشه، سیر اندیشه به نظرم بسیار درست. نویسنده مشخصاً در ابتدا- پیش از نگارش- درباره‌ی موضوع حاضر حرفی برای گفتن داشته که برای خودش هم نا معین بوده است. سپس برخی از نظرات کوتاه دیگر صاحب‌نظران را نیز شنیده است و در مرحله‌ی سوم تلاش کرده که برای آن نظرات کوتاه و نیز حرفهای خود توجیه فرمی پیدا کند. این سیر خیلی درست است.

حال مایلم به دو نکته اشاره کنم که به نظرم کمی در متن‌تان مخدوش است.

1) عبارت "چگونه گفتن مهم‌تر از چه گفتن است" عبارت درست و دقیقی نیست. در این عبارت، "چگونه گفتن" (فرم) و "چه گفتن" (محتوا) دو موجود مجزا فرض شده‌اند که چنانچه مستحضر هستید، چنین نیست. "چگونه گفتن" خودِ "چه گفتن" است و اگر بخواهیم تمایزی بین این دو موجود قائل شویم نیز باید بدانیم که "چگونه"، "چه" است و "چه" را می‌آفریند و شاید پس از "چگونه"، "چه" بتواند موجودیتی مستقل به خود بگیرد. می‌دانم که به این مسائل واقف هستید، اما عبارتی که در ابتدا، به نقل از متن شما، ذکر کردم این بحث را برای مخاطب‌تان مخدوش می‌کند.

نکته‌ی دیگر آنکه شما فیلمنامه را "چه" می‌گیرد و اجرای آن را "چگونه". ابداً چنین نیست. فیلمنامه، قبل از شروع فیلم، به عنوان موجودی مستقل، خود، تماماً "چگونه است و باید فرم داشته باشد. وقتی هم در ارتباط با کلیّت فیلم قرار می‌گیرد، باز نسبت به فیلم- و اجرا- حکم "چه" پیدا نمی‌کند، بلکه بخشی از "چگونه" (فرم) فیلم و نقطه‌‌ی آغازین آن است.

2) به نظرم می‌رسد که "نخندیدن" تک‌گوی طنز آنچنان که شما فرموده‌اید نه تنها الزامی ندارد، بلکه گاه بخشی از فرم گفتار تک‌گو نیز می‌تواند باشد. شما درباره‌ی حرکت نکردن تک‌گو نیز الزامی برقرار ساخته و سپس با یک شرط (در انتهای بند اول) آن را تعدیل کرده‌اید. به نظرم چنین شرطی باید در مورد نخندیدن نیز بیان شود.

سپاس از توجه‌تان

کمیل:
سلام سید جان،از حضورتان بسیار خوشحال شدم و از نکاتتان استفاده کردم،امیدوارم این نظارت و رفاقت ادامه داشته باشد.
سپاس

[ بدون نام ] یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 ساعت 14:28

سلام درباره تشویق های بی جای تماشاچی واقعا موافقم اصلا کل برنامه تشویق شده کاملا با نقدتون موافقم موفق باشید

کمیل:
سلام
سپاس از نظرتان.

ناشناس چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت 12:12

سلام
مطلب خوبی بود.
به نظرم استندآپ کمدی با فرهنگ ما کمی بیگانه است. چون معمولا افرادی که در دنیا اینجور کمدی ها را اجرا می کنند اجرایشان معمولا با هجو شدید فرهنگی یا سیاسی و ادبیات خاص (بعضا رکیک) همراه است. که البته در کشور ما قابل اجرا نیست.
در ضمن آیا دلیلی داشته که از افراد مشخصا اسم نبرده اید و از "یکی از خانم ها" و ... استفاده کرده اید؟

کمیل:
سلام
سپاس از حضورتان و اظهار لطفتان
تک گویی طنز با فرهنگ ما بیگانه است اگر بخواهیم همان لحن و موضوعات زننده ی اجراهای خارجی را اجرا نماییم ولی از آنجا که اساس تک گویی طنز بر خود طنز استوار است؛یعنی انتقاد غیر مستقیم اجتماعی با لحنی شوخ،میشود موضوعات اجتماعی مردم را طنازانه بیان کرد؛مثل کاری که امیرمهدی ژوله تا حدودی انجام داد.
در مورد اسم نبردن از افراد؛ازآنجا که قرار نبود اجرای یک شخص خاص مورد نقد واقع شود،فلذا اگر اسمی برده می شد،در حالی که اشاره ای کوچک به اجرایش می شد،در اینصورت انصاف رعایت نمی شد.
میشود در فرصتی به نقد تک گویی طنز یک تک گو جدی پرداخت ولی از آنجا که تک گویی طنز در ایران هنوز جدی نیست،بنابراین تک گو طنز جدی هم نداریم.

علی سه‌شنبه 21 اردیبهشت 1395 ساعت 13:03

بسیار عالی

کمیل:
سپاس از لطف شما

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد