سینما نگاشت

سینما نگاشت

نگاشت های کمیل میرزائی
سینما نگاشت

سینما نگاشت

نگاشت های کمیل میرزائی

مستأجر-آلفرد هیچکاک-1927

در حسرت تعلیق

فیلم با یک کلوزآپ از دختری موطلایی،در حال جیغ کشیدن شروع میشود.شبیه این نما،بعدها در "جنون"[1] نیز تکرار می شود.شروع دو فیلم نیز از یک لحاظ شباهت دارند؛این که در هر دو جسدی با یک نشانه از قاتل در ساحل پیدا می شود؛نشانه ای که در مستاجر،کلمه THE AVENGER (انتقام جو) و در جنون،کراوات می باشد.در مستاجر حدود ده دقیقه ی ابتدایی به ارائه اطلاعات قاتل و فضاسازی منتج از آن می پردازد-که البته هیچکاک بعدها همین شخصیت پردازی و فضاسازی را در کمترین زمان ممکن و از طریق فرم انجام می دهد-.مطلع می شویم که او فقط دختران مو طلایی را به قتل می رساند و در موعد مقرر سه شبنه ها.پس از این ده دقیقه به شخصیت دیگر فیلم یعنی دِیزی می رسیم؛او نیز مو طلایی است و در یک شو لباس کار می کند.تا اینجا با اطلاعاتی که از قاتل معروف دریافت کرده ایم-ولی خودش را ندیده ام-و نیز شناخت دِیزی،نسبتی میان این دو در ناخودآگاه ما شکل می گیرد که هنوز نسبتی نامعین است.پس از پرداختن به خانواده دِیزی و معین شدن روابط آنها با یکدیگر،فردی به مسافرخانه ی خانواده ی دِیزی مراجعه می کند که هیئت و هیبت او مطابق با اطلاعاتی است که پیش از این از قاتل معروف دریافت نموده ایم و از بازی اغراق آمیز و طمانینه ی تا حدودی دراکولاوار و نگاه خیره اش دیگر مطمئن می شویم که او خود قاتل معروف است.این اطمینان خاطر از شناخت قاتل،در فیلم جنون نیز تکرار می شود اما در هر دو فیلم مخاطب فریب می خورد؛با اطمینان از این که اطلاعات ارائه شده در اول فیلم مربوط به این مستاجر است،حال دیگر به دنبال اینکه "قاتل کیست"نیستیم و پس از شناخت دِیزی و ولع سادیک وار مستاجر به او،انتظار قتل دِیزی و چگونگی آن،سرنخی برای تماشای ادامه ی فیلم می شود.اما فیلم قادر نیست این انتظار را برآورده سازد و آنرا به تعلیق ارتقاء دهد و پس از یک ساعت و خرده ای انتظار،درمی یابیم که مستاجر،قاتل نیست.البته جبری در این فیلم بر هیچکاک چیره شده است که محبوبیت بازیگر نقش مستاجر،مانع از این شده که او تا انتها قاتل بماند.اما اگر جبر بیرونی بوده است،چرا دوباره همین تم را در جنون تکرار کرده است؟!

فیلم از جنبه ی تم گناهکار- بی گناه نیز قابل مقایسه با فیلم دیگر هیچکاک،مرد عوضی است که در اجرای این تم نیز به مرد عوضی می بازد.در مرد عوضی ما ابتدا مردی ساده،اهل خانواده،کار و به دور از جرم و جنایت می بینیم که بی گناهی اش برایمان مبرز می شود و در ادامه که مورد ظن و تهمت واقع میشود،کاملا هم دل و هم سوی او می شویم و نگران اینکه چگونه بی گناهی اش ثابت می شود و این،تا انتها منجر به تعلیق و همراهی ما با فیلم می شود.اما در مستاجر؛بی گناهی مستاجر از ابتدا مبرز نیست و حتی شخصیت مستاجر پرداخت نمیشود و ما فقط اطلاعات ظاهری قاتل و مستاجر را تطبیق می دهیم،نقطه ی دید فیلم نیز تمایل معینی نسبت به شخصیت ها ندارد،تمایل بین مستاجر و دِیزی سرگردان است و این سرگردانی به مخاطب نیز میرسد و در نتیجه همدل با هیچکدام نمیشود و اینکه انتهای فیلم،بی گناهی مستاجر مشخص شود،برای همذات پنداری دیر است و سیر درستی برای همراهی مخاطب نیست.بنابراین "مستاجر" جز چند لحظه تمرین تکنیکی که به فرم نمی انجامد و فقط دغدغه ی هیچکاک برای فرم را می رساند؛مانند سوپرایمپوزهایی از واکنش های مردم نسبت به خبر قتل،فیلمبرداری از زیر صفحه ی شیشه ای از قدم زدن مستاجر که نه ابژکتیو است و نه سوبژکتیو،چیز دیگری که آنرا متمایز و معین و اثرگذار در دنیای هیچکاک نماید،ندارد.


[1] Frenzy-1972

نظرات 13 + ارسال نظر
حسین پارسائی پنج‌شنبه 1 مهر 1395 ساعت 19:09

http://www.rajanews.com/news/129072
http://www.farsnews.com/13950119000859
خدمت شما..

کمیل:
سپاسگذارم

حسین پارسایی پنج‌شنبه 1 مهر 1395 ساعت 16:49

خواهش میکنم;
مقاله "هنر,فرهنگ و تهاجم فرهنگی" ایشون و خوندین؟
و همچنین دو مطلبی که از ایشون در اینترنت موجوده;
1_گفتگوی تلفنی ناتمام با شهید آوینی/ بالاخره نسبت موسیقی با اسلام چیست؟ ..
2_گفتاری منتشر نشده از شهید آوینی درباره موسیقی ..

کمیل:
خیر این سه مطلب را نخوانده ام.

حسین پارسایی پنج‌شنبه 1 مهر 1395 ساعت 14:16

سلام.
در ابتدا سوالم از سیدجان و اصلاح کنم,
شهید آوینی, مقالاتی پیرامون موسیقی ندارند ,یا لااقل بنده تاکنون نخوانده ام ولی از ایشان فایلی صوتی موجود است_با نام "هنر,فرهنگ و تهاجم فرهنگی"_ که بنده فایل pdf این نشست رو دارم.ان شاا.. براتون میل میکنم.
یک سوال:
شما شناختی نسبت به افکار و آثار شهید آوینی دارید؟
ازشون کتاب یا مقاله ای خوندین؟

کمیل:
سلام،سوالتون از سید طوری بود که انگار شهید آوینی مقالاتی تحت عنوان "موسیقی مدرن" دارند!و از آنجا که بنده مقالات و کتب فرهنگی-هنری ایشان را خوانده ام،باعث تعجبم شد.
فکر کنم پاسخ سوالتان را نیز دادم.
سپاس

سید جواد سه‌شنبه 30 شهریور 1395 ساعت 22:59 http://sky-criticism.blogsky.com/

سلام و عرض تبریک عید الله الاکبر خدمت شما و حسین جان و دیگر دوستان.
ما از ادامه دار بودن کارگاه کاملاً اطمینان نداریم و از آنجاکه هیچ عجله‌ای هم در سیر برگزاری آن نداریم، ممکن است هیچ‌ وقت فرصت نکنیم که بررسی آثار هیچکاک را به پایا ببریم و با فراغ بال به سراغ مؤلفی دیگر برویم. بنابراین بررسی اثری از یک کارگردان مؤلف نیز در جلسات آزاد کارگاه اشکالی که ندارد، هیچ، بلکه فرصتی است مغتنم.
به علاوه، این نوع بررسی شاید این کمک را به ما بکند که یک اثر را باری مستقل و باری دیگر به عنوان جزئی از کارنامه‌ی شخص مؤلف ببینیم و چه خوب اگر حاصل این دو نگاه، دو مطلب مجزا نیز بشود.
علاه بر این، هر چه جلسات اصلی کارگاه رنگی تخصصی‌تر دارند و خاص پسندتر هستند، جلسات آزاد با اقبال عام تری مواجه می‌شوند. این به وضوح در نظرسنجی ها و آمار بازدید وبلاگ در هفته‌ی آزاد قابل مشاهده است. مقصودم این است که اشخاصی هستند که بر خلاف دوستان فعال در متن اصلی کارگاه، تنها چند فیلم- کلاسیک یا جدید- برای‌شان جالب است و تبدیل به مسأله شده. این افراد به ماجرا، از دید مؤلفی یا غیر از آن نگاه نمی‌کنند؛ فقط مجالی یافته اند تا درباره‌ی علاقه‌مندی- یا ضد علاقه‎مندی- شان صحبت شود. این افراد معمولاً خودشان هم مطلب نمی‌نویسند و فقط از خواندن درباره‌ی فیلم مورد نظرشان لذت می‌برند. حال اگر یکی از اصلی‌ترین اهداف کارگاه ما آگاه شدن و آگاهی بخشیدن است و آشتی دادن و آشنا کردن افراد با نقد و تحلیل- که همین طور است- باید از این فرصت کمال استفاده را ببریم.
بنابراین، همچنان معتقدم که هیچ محدودیتی- لااقل فعلاً- نباید برای جلسات آزاد وضع شود و این عدم محدودیت خللی به سیر اصلی کارگاه، حتی در شرایطی که تا سالها ادامه پیدا کند، وارد نخواهد آورد.

کمیل:
سلام و عرض تبریک متقابل خدمت شما
بنده اصراری به محدودیت ندارم و تنها نظرم را عرض کردم.هر طور صلاح هست اقدام بفرمائید.

حسین پارسایی دوشنبه 29 شهریور 1395 ساعت 22:14

از طریقِ ایمیل بهشون بگیم؟

کمیل:
بله،حالا یا از طریق ایمیل یا نظرات بهشون بگویید.

حسین پارسایی دوشنبه 29 شهریور 1395 ساعت 13:36

سلام کمیل جان..
عید بر شما مبارک..
با نظرِ شما کاملا موافقم,,فیلمهایِ هفته ی سوم نباید از برخی کارگردانان مولف چون کوراساوا ,فورد و.. باشد , ولی سیدجان میگه بذاریم کاملا آزاد باشه.

کمیل:
سلام بر حسین عزیز
سپاسگذارم؛بر شما هم مبارک باشد.
به نظرم آزاد باید باشد ولی مولف ها را باید از اول مشخص می کردیم که همه بدانند که به اینها مفصل خواهیم پرداخت و در هفته ی آزاد سراغ شان نروند.

حسین پارسایی شنبه 27 شهریور 1395 ساعت 16:38

سلام.
اینکه گفتم برخی دوستان فیلم مستاجر را با مرد اشتباهی مفگقایسه کرده اند بیشتر نظرم با سه دوست دیگر بود و نه شما..
چرا که شما ,,همانند بنده فیلم و دوست نداشتین;
نکته ی بنده مربوط به سه دوست دیگر بود که نظرشان نسبت به فبود.مستاجر,, بیش و کم مثبت بود.

سلام
صحیح.

حسین پارسایی سه‌شنبه 23 شهریور 1395 ساعت 18:37

سلام و عرض ادب..
طبق طرح سید جان,
قرارمون بر این بود که راجع به مطالب بچه ها ,,نظراتمون و اعلام کنیم.به سیدجان ایمیل زدم و ایشون گفتن که شما مطرح کنید ,من هم ادامه میدم.

کمیل:
سلام و عرض ادب
بله خوب است.بنده هم در نظرم بر مطلب شما اشاره کردم بر اینکه از نظرات دوستان بر مطلب خودم استقبال می کنم.اگر چیز قابل عرضی نیز به ذهنم برسد در مورد مطلب دوستان،حتما خواهم گفت.

حسین پارسایی جمعه 12 شهریور 1395 ساعت 00:58

سلام.
راجع به مستاجر هیچکاک, مطلبی نوشتم که هم اکنون سید گذاشته رو وبلاگ..
نظرتون و شفاف و صریح بگید, فقط له نکنید که اولین مطلبمه

کمیل:
سلام
اینکه نوشتید خیلی خوب است؛نوشتن دانسته ها و یافته ها باعث میشود که اطلاعات خالی شود روی کاغذ و ذهن برای مطالب جدید فضا باز کند ولی اگر اطلاعات انباشته شود،هم ذهن در آنالیزشان به مشکل می خورد و هم خود فرد متوجه سیر خود نمیشود که به جلو رفته است یا عقب.در هر سطحی و با هر نگارشی،عجالتا باید نوشت و بعد اگر قصد نوشتن،جدی و تبدیل به مدیوم بیانی شد،باید روی نگارش و لحن آن کار کرد.
درباره مطلب تان هم در همان جا عرض می کنم.

حسین پارسایی یکشنبه 7 شهریور 1395 ساعت 18:21

سلام.
الان رسید؟

کمیل:
سلام،بله پاسخ دادم

حسین پارسایی شنبه 6 شهریور 1395 ساعت 18:34

سلام.
بله مطلعم که در رأی گیری ,ادوارد دست قیچی انتخاب شده,مطلبی که گفتم کلی بود;
دیشب براتون ایمیل زدم,گفتم که شما هم ایمیل بنده رو داشته باشید.

کمیل:
سلام،ایمیلی از جانب شما به دستم نرسیده است.

حسین پارسایی جمعه 5 شهریور 1395 ساعت 22:36

راستش جمعه آتی به مدت 1 هفته راهی مشهدالرضا هستم و جلسه ی نقد فیلم بعدی هیچکاک و حضور ندارم;
طالع نحس رو سالها پیش دیده بودم_دوبله_..
قصه ی فیلم رو هم بیش و کم یادمه..

کمیل:
نایب الزیاره بنده هم باشید.
فیلم جلسه بعد البته ادوارد دست قیچی است نه طالع نحس

حسین پارسایی جمعه 5 شهریور 1395 ساعت 19:20

سلام.
مطلبتان خوب بود;به شما رأی دادم در نظرسنجی..
حتی از مطلب سید هم بهتر بود.این و در وبلاگشون هم گفتم بهشون..
خودم هم درنظر دارم که بنویسم درموردش ولی تاکنون میسر نشده;حتی یکی دوتیتر هم درنظر گرفتم.
عدم صداقت ,عامل اخلال یا شیشه ای در بغلِ سنگ ..
میگم کمیل جان ,بنده به عنوان مستاجرتون ممکنه که ایمیلتون و داشته باشم؟

کمیل:
سلام بر دوست و یاور عزیز
از لطف شما سپاسگذارم
در مورد نوشتن مطلب،با آن شوق و شور و پیگیریی که از شما سراغ دارم برای بحث و نقد،انتظار داشتم با راه افتادن کارگاه مجازی نقد،بیشتر از خودتان مطلب بخوانم که تا کنون چنین نشده،امیدوارم در جلسه بعدحضوری پررنگ تر داشته باشید.به نظرم بهتر این است که ابتدا برای مطلب،تیتر انتخاب نشود و این کار به پایان نگارش موکول شود؛چرا که عنوان مطلب باید چکیده ی کل مطلب باشد و این پس از نگارش حاصل میشود.
شما عزیز ما هستید،بله با کمال میل
komeyl12@yahoo.com

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد